Podstawowym celem metody Tomatisa jest wspieranie funkcji, dzięki czemu następuje poprawa w zakresie:
- koncentracji
- jakości uczenia się
- rozwijania zdolności językowych i komunikacyjnych
- zwiększania kreatywności
- poprawy zachowań społecznych.
Metoda polega na słuchaniu dźwięków poprzez urządzenie nazwane "elektronicznym uchem", które jest idealnym modelem ludzkiego ucha - "ćwiczy" ono ucho w taki sposób, aby mogło pracować bez zakłóceń. Ćwiczenia te stymulują centralny układ nerwowy, a w szczególności korę mózgową, która stanowi centrum procesów myślenia. Stymulacja ucha odbywa się poprzez dźwięki o określonej, zróżnicowanej częstotliwości. Płynąca przez słuchawki muzyka charakteryzuje się nagłymi zmianami kontrastów, zależnymi od barwy i natężenia dźwięku. Kontrasty te są niemożliwe do przewidzenia. Są one zupełnie bezbolesne, natomiast zaskakują mózg, który automatycznie zwraca na nie szczególną uwagę. Dzięki powtarzanym i nieprzewidywalnym kontrastom dźwiękowym mózg stopniowo uczy się uwagi słuchowej.
Ponadto kontrasty te są tak zdefiniowane, by kłaść nacisk na przekazywanie dźwięków wysokich, gdyż właśnie takie dźwięki pobudzają zdecydowaną większość zmysłowych komórek słuchowych. Wysokie dźwięki mają więc duży efekt stymulujący.
W ten sposób układ słuchowy w naturalny sposób przygotowuje się do odbioru dźwięku drogą powietrzną. To podwójne przekazywanie dźwięku z zastosowaniem pewnego odstępu w czasie pozwala nauczyć mózg prawidłowej analizy dźwiękowego komunikatu sensorycznego.
Metoda treningu słuchowego przeznaczona jest dla dzieci / uczniów:
- z trudnościami szkolnymi
- z problemami koncentracji uwagi
- niedojrzałych emocjonalnie i społecznie
- z autyzmem, zespołem Aspergera, z nadpobudliwością psychoruchową, zespołem Downa,
- z zaburzeniami pamięci
- z zaburzoną koordynacją i integracją sensomotoryczną
- z opóźnionym lub zaburzonym rozwojem mowy (wady wymowy, jąkanie)
- z problemami emocjonalnymi
- mających problemy związane z depresją lub mających trudności w kontaktach społecznych
- uczących się języków, jako przygotowanie ucha do nauki języków obcych.
PRZEBIEG TERAPII
Trening składa się z sesji słuchania, poprzedzonych wywiadem, który pozwala dopasować program sesji do indywidualnych potrzeb. W czasie 2 godzinnych sesji dziecko może odpoczywać, bawić się, grać w różnego rodzaju gry edukacyjne, rysować, rozmawiać, a nawet spać, gdyż stymulacja odbywa się zarówno drogą powietrzną, jak i kostną (dzięki specjalnym stymulatorom kostnym znajdującym się w słuchawkach przeznaczonych do terapii).
Najczęściej stosowane są 3 sesje
I sesja- 14 dni po 80 min
przerwa 4-6 tygodni
II sesja- 14 dni po 80 min.
przerwa 2-2,5 mies.
III sesja - 14 dni po 80 min.
Należy pamiętać, że system nerwowy potrzebuje czasu na zintegrowanie i "przetworzenie" tego czego się „nauczył” podczas treningu słuchowego. Dlatego też efekty terapii nie muszą pojawić się natychmiast po jej zakończeniu. Niekiedy potrzeba dłuższego czasu, aby zauważalne były wyraźne zmiany w funkcjonowaniu dziecka. Natomiast osiągnięte rezultaty są trwałe.
Dla uzupełnienia seansów słuchowych stosujemy w naszym gabinecie słuchawki Forbrain®
Forbrain® to urządzenie chronione patentem, wyposażone w dynamiczny filtr. Ten filtr został opracowany tak, by włączał się automatycznie przy nagłosie słów i przy długich samogłoskach. Są to dźwięki podstawowe dla konstrukcji mowy, ponieważ określają rytm i prozodię zdania oraz pozwalają zrozumieć jego sens.
Zresztą, sprzyjając przekazywaniu dźwięków poprzez drgania kości czaszki, Forbrain® wzmacnia skorygowany w ten sposób głos i dostarcza intensywnej stymulacji układowi nerwowemu.
Forbrain® wzmacnia przekazywanie dźwięków drogą kostną. W ten sposób, dzięki słuchawkom z przewodnictwem kostnym, wyposażonym w bardzo czuły mikrofon, poprawiamy percepcję własnego głosu. Jesteśmy w stanie łatwiej analizować i przyswajać informacje przekazywane przez nasz głos. Przyjmując optymalną postawę słuchania samego siebie, zwracamy większą uwagę na sens tego, co mówimy.
Słuchawki kostne Forbrain® są umieszczone przed uchem, na kości skroniowej, i nie zasłaniają uszu. Dzięki temu użytkownik w naturalny sposób nadal słyszy dźwięki otoczenia. Można w związku z tym skupić się na własnym głosie, nie odcinając się od dźwięków z zewnątrz i w ten sposób nauczyć się koncentrować na tych dźwiękach, które są istotne. Używając słuchawek Forbrain® można więc słuchać innych (rodziców, nauczyciela, terapeuty, trenera itp.) i normalnie z nimi rozmawiać.