Nasze ręce to wyspecjalizowany narząd odpowiedzialny w naszym ciele za wiele funkcji m.in. popychanie, podnoszenie ciężarów, siłowanie się. Jednocześnie ręce potrafią wykonywać bardzo precyzyjne i skomplikowane ruchy w zakresie: samoobsługi, rysowania, pisania. Jeżeli u dziecka pojawią się dysfunkcje w obszarze motoryki małej, wówczas zaleca się zastosowanie zajęć z zakresu terapii ręki.
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
- zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej (wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe)
- nieprawidłową postawę ciała
- problemy z wykonywaniem codziennych czynności - samoobsługa (picie z kubka, zapinanie guzików)
- problemy w zabawach manualnych (układanie małych przedmiotów, lepienie plasteliny)
- problemy grafomotoryczne (pisanie, malowanie, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego)
- zaburzenia kontroli wzrokowo-ruchowej
- problem z koordynacją ruchową
Terapia ręki to przede wszystkim usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców.
Cele terapii:
- poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej
- udoskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki
- wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców
- doskonalenie umiejętności chwytu
- doskonalenie pisania
- praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi
- wspomaganie utrzymywania prawidłowej postawy
- poprawa koncentracji
Program Terapii Ręki:
- ocena rozwoju motoryki małej i dużej, napięcia mięśniowego, dysfunkcji sensorycznych zgodnie z arkuszem obserwacyjnym PTR
- wypełnienie kwestionariusza wywiadu z rodzicem PTR
- powadzenie zajęć terapii ręki: powitanie, seria rozmachowa, seria manualna, seria ruchów precyzyjnych, relaksacja, pożegnanie